Zwart rood mozaiek *** BESCHRIJVING STANDAARD

Maximaal bezit van eumelanine en phaeomelanine.

Melanine:
- maximale oxidatie van zwart op de bevedering
- maximale melanisatie van vleugel- en staartveren
- zwarte brede ononderbroken bestreping, die zich aftekent op een sterk geoxideerde grondkleur en zonder zichtbare phaeomelanine
- borstbestreping is toegelaten
- flankbestreping in harmonie met rugbestreping
- geen onderbreking van de melanine in de nek
- bek, poten en nagels zijn zwart
- melanine vertrekt aan de bekbasis
- sterk geoxideerde antracietkleurige tussenbestreping
- wit onderlijf

Lipochroom: rood
- diep en uniform

Categorie
- mozaïektekening

 

Foto: de afgebeelde vogel is van Italiaanse origine, deze man speelde nationaal kampioen. De foto is van Enzo Del Pozzo.


De mutatie in de clubbladen KAOB en KBOF


mIJN ERVARING MET EN WAT IK WEET OVER DE zwart ROOD MOZAÏEK.

Zwart rood mozaïek is voor mij de basis voor het merendeel van de kleuren die ik kweek. Dit betekent dat ik deze kleur gebruik om mijn zwart grijsvleugel rood mozaïek, zwart opaal rood mozaïek, zwart pastel rood mozaïek, zwart onyx rood mozaïek, zwart kobalt rood mozaïek en zwart jaspis rood mozaïek te verbeteren. Alleen de phaeo rood mozaïek en de satinet rood mozaïek zijn niet geschikt om verbeterd te worden via zwart rood mozaïek zoals we die kweken voor de show. Zwart rood mozaïek is een kleur die alles maximaal moet hebben. Zowel de rode lipochroomkleur als de zwarte eumelanine moeten maximaal aanwezig zijn.

Lipochroomkleur rood: de standaard omschrijft ons waar de rode veervelden van de mozaïekfactor zich moeten bevinden. En dit zowel bij de pop (=type 1) als de man (=type 2). En daar in die rode veervelden moet het rood zo maximaal mogelijk zijn, zonder over te gaan in een paarsrode kleur als gevolg van teveel kleurstof in de voeding. De rode kleur verkrijgen we door enerzijds de schimmelfactor te beperken en anderzijds door de juiste hoeveelheid kleurstimulantia toe te voegen aan eivoer en/of drinkwater. Vooral het masker van de man moet optimaal gekleurd zijn. De opmerkingen op mijn keurbriefjes geven aan dat de keurmeesters hier veel belang aan hechten. Blijkbaar wordt hier eerst naar gekeken bij de keuring.

Pigment: de zwarte eumelanine is de stof die voor het zwart in de veren zorgt. En om dit maximaal te krijgen zal er zwaar moeten geselecteerd worden op deze eigenschap. Alleen de mannen en poppen met het meest zwart in de bestreping, maar ook in de hoorndelen, komen in de broedkooien. Deze vogels hebben ook de breedste en donkerste flanken. Dus selectie is zeer belangrijk maar we moeten eerlijk zijn en vermelden dat het zwarte pigment versterkt kan worden via de voeding. Vele jaren geleden is iemand tot de ontdekking gekomen dat vogels een zwarter gekleurd pigment krijgen als ze bruidssluier kunnen eten. Nu zijn er verscheidene voedingssupplementen in de handel die zorgen dat de zwarte kleur intenser wordt. de supplementen zijn gebaseerd op bruidssluier en algen.

Wie het internet volgt en shows zoals VVNK-Leuven bezoekt zal zien dat de zwart rood mozaïeken uit de Zuiderse landen een veel bredere bestreping hebben. Ideaal zou zijn als wij kwekers zouden kweken/selecteren en keurders zouden keuren volgens de overkoepelende COM-standaardeisen; maar in praktijk laat dit al eens te wensen over. Je resultaat op een show, waar dan ook, mag niet bepaald worden door het land van herkomst van de keurder.

Formaat/ model: aangezien ik de zwart rood mozaïek beschouw als de basis voor meerdere kleuren in mijn bestand moet ook het formaat en model optimaal zijn. Het merendeel der mutaties bij de kanarie vererft recessief een een nadeel aan recessief verervende mutaties is dat bij paring van mutant aan mutant het model en formaat snel achteruit gaan, anders gezegd: ze worden vlug kleiner. Vier decennia lang kweken met zebravinken hebben me geleerd hoe je formaat en model moet inkweken EN ... behouden want formaat en model gaan even vlug naar beneden zoals kleur en tekening. 

Dus de zwart rood mozaïeken moeten krachtig ontwikkelde vogels zijn met een korte kegelvormige snavel in een mooie volle ronde kop. Snavel en kop vormen één geheel in het skelet, hoe meer kegelvormig de snavel hoe ronder de kop. En daaronder zoals gezegd een mooi vol rond lichaam, geen Miss Twiggy modellen. Dit betekent niet dat je postuurkanaries moet inkweken, gewoon selecteren op ronde vorm.

Selectie der kweekvogels: in alle boeken staat dat om goede vogels te kweken volgens de standaard er aan compensatie-paring moet gedaan worden. Wat de ene model teveel heeft moet de andere iets te weinig hebben. Zodoende kweek je vogels die de standaard benaderen. Bij mijn zebravinken gebruikte ik een checklist. Alle zebravinken kregen op een aantal eigenschappen een beoordeling. Je kan beoordelen op een schaal van 1 tot 5 waarbij een 3 het ideaalbeeld benadert. Is een eigenschap te miniem dan krijgt de vogel een 1 of een 2, is de eigenschap te duidelijk aanwezig dan krijgt de vogel een 4 of een 5. Bij het vormen van de koppelingen tel je dan de punten van man en pop per eigenschap samen en deelt dat door 2, per eigenschap zou het resultaat dan een 3 moeten zijn. Dit is geen wet van Meden en Perzen maar wel een goede leidraad bij het koppelen der vogels.. 

De vogel links is eveneens van Italiaanse origine. Zoals je kan zien een hele donkere pigmentvogel. Hier betreft het een pop. De evolutie van de zwart rood mozaïek staat niet stil.  Met het beeld van deze vogel in gedachte selecteer ik mijn kweekvogels en stel ik mijn koppels samen:

  • Selectie van de kweekvogels op het zwart en rood bezit zonder teveel schimmel
  • Vooral het rode masker van de mannen moet duidelijk aanwezig zijn.
  • De zwarte lijnen (bestreping) moeten erop liggen en dus zeer duidelijk aanwezig en niet verzonken.
  • De schacht van de veren moeten vrij zijn van phaeomelanine, dus niet bruin van kleur.

 

 

Maar deze vogels zijn een stimulans voor mij. Steeds donkerder vogels kweken maar altijd rekening houden met onze Belgische keuring want die verlangt nog steeds een 60-40% verhouding tussen bestreping en tussenliggende grondkleur.